Läromedel i musik
Ett examensarbete från musikhögskolan i Piteå diskuterar och undersöker tillgängligheten på
läromedel i ämnet musik och främst då inom modern pop- och rockhistoria.
Studenterna har intervjuat fem musiklärare och två rektorer. De ställde frågor till musiklärarna rörande behovet av läromedel inom musik och pop- och rockhistoria, deras syn på läromedel i musik och i pop- och rockhistoria och vad lärarna använder sig av för läromedel.
Anledningen till valet av ämnet grundar sig på att studenterna själva tycker att det råder en stor brist på
läromedel i ämnet musik och att de ville se om så var fallet rent generellt.
Resultatet de kom fram till visar att det finns stor brist på läromedel i ämnet musik och speciellt i modern pop- och rockhistoria. Några av anledningar är, enligt studien, otydligt utformade mål i
styrmedlen, en låg status på ämnet musik och att det verkade vara en tradition att musiklärare gör sitt eget material i ämnet
Snabbsök
recension debatt sång hörsel yrkesroll läromedel utredning bedömning utbildning utvärdering identitet genus forskning skolverket klassrum undervisning avhandling rapport näu13 kulturella hjärnan kulturskolan digitalt arbetsmiljö instrumental ikt projekt forskarskolan musikterapi arbetstid instrumental/sång