Skrivelse till utbildningsutskottet
Hur är det möjligt att man, trots en stort antal remisser, debattartiklar, grundlig forskning etc, väljer att ta bort Estetisk verksamhet som gemensamt ämne på samtliga gymnasieprogram? Även om estetiska uttryckssätt kan finnas i andra ämnen är det i de estetiska ämnena man har de största utvecklingsmöjligheterna gällande estetiska lärprocesser. I dagens samhälle översvämmas vi av estetiska uttryck och behöver redskap för att sortera dessa. Professionella pedagoger krävs för allsidig förmedling i alla dess former. De estetiska ämnenas borttagande ger därmed eleverna färre verktyg för bearbetning av den kontext de lever i! Kostnaderna för individ och samhälle, både socialt, kulturellt, historiskt, kan bli höga om de estetiska ämnena tas bort, även ekonomiskt, med tanke på att bl a musik och design är stora exportvaror.
Jag vädjar till utbildningsutskottet att lyfta frågan om att bevara Estetisk verksamhet i vår svenska gymnasieskola!
Kristina Stenborg, MR-ordf
Musik- och svensklärare
Kapareskolan Onsala
Snabbsök Verksamhet
lgr11 gdpr läroplan. kunskapskrav tips rapport npf halvklass skolinspektionen isme internationellt stipendium undersökning styrelsen läromedel regeringen skolverket enkät undervisning läroplan mr i media debatt årsmöte arbetsmiljö skrivelse gymnasium estetisk verksamhet tinnitus timplan upprop remiss fortbildning utbildning kursplan digitalisering 1-5 grundskola lr lgr 22 behörighet lön media skolforum lärarlönelyftet skrivelse, kulturskola
Artiklar
- Ny läroplan LGR 28
- MRs stipendium
- Remisser
- Verksamhetsplan
- Man kan inte blunda med öronen
- MRs enkät om Timplan
- Läromedel
- Musiklärare möts
- Utbildningskedjan är bruten
- Om läromedel
- Aldrig tyst
- Arbetsmiljöverkets riktlinjer
- Timplan - Har du koll?
- Årsmöte 2024
- MRs första stipendiat
- Svar - GDPR och digitala verktyg
- MRs Fortbildning nr 3
- MRs Stipendiat nr 2
- Lärarna skriker efter hjälp
- Replik till Susanne Nyström