ISME i Kanada
Edmonton var varmt under den julivecka (17-22) som konferensen pågick.
25- 30 grader på dagarna men bara 12- 13 på nätterna. Edmonton ligger långt in i landet men på samma breddgrad som Hamburg. Men det var alltså skönt att efter 15-minuterspromenaden från hotellet få stiga in i Shaw Conference Centre, namngivet efter stadens store son, George Bernhard, han med Pygmalion, My Fair Lady, du vet.
Det var där, i Shaw Centre, det mesta hände. Föreläsningar, workshops, posters, utställningar och konserter, i ett kör från halv nio till sex. En jättesal där alla tusen (fast vi var nog tolvhundra inklusive följeslagare) pedagogerna fick plats och ytterligare femton större och mindre lokaler, där det var parallella aktiviteter. Kaffepauser var inlagda men under lunchen pågick konserter. Och så var det "beer garden' på eftermiddagen, tyvärr lite dåligt besökt. Konkurrensen om själarna var hård.
Men så hade vi ju WispearCentreTheatre vid Churchill Place, där det hölls välkomst- och avslutningspartaj och ett par konserter, som edmontonianerna också kunde gå på, varje dag.
Plus två kyrkor och Alberta College för ytterligare konsertverksamhet. Alberta College, som tyvärr endast användes som konsertlokal under konferensen, var stans musikgymnasium, där man också kunde läsa andra ämnen t.ex. kemi.
Konsertsalen, Muttart Hall, vacker och med god akustik, tog ca 200 lyssnare. Av anslag att döma fanns en bred verksamhet med konserter och kurser under såväl terminstid som lov. Dock ej under ISME-veckan.
Och så blev det ju kväll varenda dag. Måndag lite galakonsert och reception mellan halv åtta och elva, tisdag med Canadian Night plus Westem Night efteråt till klockan ett, onsdag Intemational Night plus jazz till elva, torsdagbussutflykt och beef i tält för 1100 personer och Calgary Fiddlers Oodå - i boots och väst). Snacka om C&W. Vi kom hem vid ettsnåret, tror jag.
På fredagen var programmet slut redan halv tio, så man själv kunde ta en sväng på stan, och på lördagen var det grand finale och bye-bye från halv fyra och tre timmar framåt. Var och en de här välorganiserade och innehållsrika kvällarna vore värd en egen beskrivning, men det får nog anstå så länge.
Artistmaterialet var på gott och kanske ibland på ont - våldsamt varierat. Tjugo körer och sång- grupper från Finland, Nya Zeeland och andra exotiska platser. Hälften från Kanada, ingen från Sverige. Världsartister som sopranen Henriette Schellenburg, pianisten Janina Fialkowska, cellisten Shauna Rolston och en liten kille, cirka 9, från Wien, som spelade Kreisler och Strauss på sin fiol som om han hade gjort annat de senaste 25 åren. Han var dessutom driven pianist - liksom hans storasyster, som också var cellist av god klass. Asså barnkörerna från Edmonton, Calgary och Toronto. Men dom var söta i alla fall. Och Canadianbrass, ensuperkvintett som spelade Bachs d- moll toccata och fuga och Carmenpotpurri med samma totala inlevelse och behärskning musikaliskt och sceniskt. Plus barn- och ungdomsorkestrar - och ensembler från hela världen. Mest från Kanada, ingen från Sverige. Och alla dom' stora' artisterna gav naturligtvis även workshops.
Men några svenskar fanns på plats. Sture Brändström från Piteå föreläste om utvärdering inom den högre musikutbildningen (eget forskningsområde), och hans doktorand, Anna-Karin Gullberg föreläste om vad hon "källarband' i ett framförande tolkaren melodi och en text. Hennes föreläsning, som jag hade tillfälle att närvara vid, var mycket intressant, en god exponent för den svenska musikpedagogiken. Själv höll jag föredrag om nya tendenser inom grundskollärarutbildningen i Sverige med tonvikt på musiken i årskursema I - 7.
Gemensamt för många av föreläsningarna och flera av konserterna var de låga besökssiffrorna. Tio personer på en föreläsning, tjugo på en konsert var inte ovanligt. Det berodde knappast på att föreläsningarna/konserterna var ointressanta utan snarare på att de var för många. Sen ville man ju se på stan också medan det var ljust ute. Men hellre för många än för få aktiviteter.
Lars Nordstedt
Ur MR-Aktuellt nr 3 -00
Snabbsök Verksamhet
skrivelse, lärarlönelyftet skolforum media lön kulturskola lgr 22 lr grundskola stipendium 1-5 styrelsen remiss fortbildning timplan läroplan skolverket upprop tinnitus estetisk verksamhet gymnasium arbetsmiljö skrivelse årsmöte debatt mr i media undervisning utbildning enkät regeringen undersökning läromedel kursplan digitalisering halvklass behörighet internationellt isme skolinspektionen lgr11 npf rapport tips läroplan. kunskapskrav
Artiklar
- Läromedel
- Musiklärare möts
- Årsmöte 2024
- MRs Fortbildning nr 3
- MRs Stipendiat nr 2
- Lärarna skriker efter hjälp
- Replik till Susanne Nyström
- Digital Fortbildning - NPF
- Årsmötet 2023
- Digital fortbildning
- Basutrustningslistor
- MRs stipendium
- På gång - december 22
- Möte med Skolverket
- MRs första stipendiat
- Angående den reviderade timplanen
- GDPR och digitala Verktyg
- Årsmötet 2022
- Tillgången av digitala verktyg måste stärkas
- Den nya timplanen och elevens val