Skrivelse till utbildningsutskottet
Hur är det möjligt att man, trots en stort antal remisser, debattartiklar, grundlig forskning etc, väljer att ta bort Estetisk verksamhet som gemensamt ämne på samtliga gymnasieprogram? Även om estetiska uttryckssätt kan finnas i andra ämnen är det i de estetiska ämnena man har de största utvecklingsmöjligheterna gällande estetiska lärprocesser. I dagens samhälle översvämmas vi av estetiska uttryck och behöver redskap för att sortera dessa. Professionella pedagoger krävs för allsidig förmedling i alla dess former. De estetiska ämnenas borttagande ger därmed eleverna färre verktyg för bearbetning av den kontext de lever i! Kostnaderna för individ och samhälle, både socialt, kulturellt, historiskt, kan bli höga om de estetiska ämnena tas bort, även ekonomiskt, med tanke på att bl a musik och design är stora exportvaror.
Jag vädjar till utbildningsutskottet att lyfta frågan om att bevara Estetisk verksamhet i vår svenska gymnasieskola!
Kristina Stenborg, MR-ordf
Musik- och svensklärare
Kapareskolan Onsala
Snabbsök Verksamhet
npf lgr11 gdpr läroplan. kunskapskrav tips rapport internationellt halvklass skolinspektionen isme stipendium remiss digitalisering kursplan läromedel regeringen läroplan enkät tinnitus estetisk verksamhet mr i media årsmöte arbetsmiljö skrivelse gymnasium debatt timplan upprop undervisning fortbildning utbildning skolverket styrelsen undersökning 1-5 lr lgr 22 behörighet grundskola media skolforum lärarlönelyftet skrivelse, kulturskola lön
Artiklar
- Man kan inte blunda med öronen
- MRs enkät om Timplan
- MRs stipendium
- Läromedel
- Musiklärare möts
- Utbildningskedjan är bruten
- Om läromedel
- Aldrig tyst
- Arbetsmiljöverkets riktlinjer
- Timplan - Har du koll?
- Årsmöte 2024
- MRs första stipendiat
- Svar - GDPR och digitala verktyg
- MRs Fortbildning nr 3
- MRs Stipendiat nr 2
- Lärarna skriker efter hjälp
- Replik till Susanne Nyström
- Digital Fortbildning - NPF
- Årsmötet 2023
- Digital fortbildning