Körnoter på nätet

I Sverige är körsång en av de populäraste sysselsättningarna, och en av de aktiviteter som man
oftast fortsätter med under hela livet. Det finns en kör ”för alla”, oavsett om man är en mycket
skicklig sångare, eller om man bara älskar att sjunga.

Vill man ha tag på körarrangemang och originella körverk gratis finns det en hel del godisbitar
”online”. När det gäller noter till körmusik finns det oerhört många verk vars upphovsrätt inte längre gäller och därmed är gratis. Dessutom är det många idag levande tonsättare som inte i första hand försörjer sig på komposition eller arrangering, utan snarare är verksamma som dirigenter och musiklärare, att dessa personer gör sina arrangemang och kompositioner tillgängliga för allmänheten är inte ovanligt.

Projektet Choral Public Domain Library, www.cpdl.org, är ett projekt som drog igång 1998,  och som lanserades online 2005. Som namnet antyder är det ett arkiv för körmusik som befinner sig i vad engelsktalande kallar för ”public domain”. Dessa noter är därigenom allmän egendom, oavsett om det beror på att kompositörerna eller arrangörerna varit döda i över 70 år, eller om de har valt själva att göra noterna tillgängliga. Observera dock att vissa verk är uppladdade externt, och att dessa externa servrar kan ha lite annorlunda villkor. Så om du inte laddar ner direkt från CPDL utan skickas någon annanstans – se till att kolla efter noga så att du inte begår en olaga handling. Choral Public Domain Library har ett arkiv bestående av över 16 000 verk för kör.

En annan sida som kan vara nyttig är Internet Music Score Library Project, www.imslp.org. Här finns enormt mycket material. Den är förstås nämnvärd även i sammanhanget körnoter. Bläddra ner lite på sidan så kommer du till: ”Vocal”. Detta är ett väldigt bra ställe att leta efter noter till särskilda körensembler, som à cappella, kör och keyboard, kör med continuo, kör med orkester, etc.

En svensk sida (eller egentligen internationell, men översatt) som också är intressant att besöka är Scorser.com, eller sv.scorser.com. Man får emellertid intrycket av att den huvudsakligen länkar till IMSLP (och inte uträttar så jättemycket själva), men det återfinns länkar till ett par andra sidor också.

Köpa noter till kör
Om man kan tänka sig att lägga ut lite pengar finns noter till kör så finns det också försäljningsställen
på nätet. Notpoolen.com säljer exempelvis några av de populäraste notböckerna till bra priser (här återfinns förstås Manskörsprisma, Bachkören, Julkörprisma och andra populära titlar).

När det gäller nerladdning så är ett hett tips att klicka på fliken ”Direktnoter” (i huvudmenyn) och sedan i vänstermenyn under fliken ”Kör”. Här finns det en lång rad mycket billiga SATBnoter som du kan få tillgång till direkt. Körarrangemang av låtar som ”Underbart är kort”, ”Aldrig ska jag sluta älska dig”, ”Av längtan till dig” och den populära jullåten ”Julen är här” kostar alla mindre än 10 kronor.

Min kör Rösträtt har haft stor glädje av noter från Arrak Musik, www.arrakmusik.se. Där finns det många sånger i överkomliga arr till rimliga priser. Vi har sjungit några arr av förläggaren själv, Anders Klint (MR-medlem!), t ex ”O tysta ensamhet” och ”Genom eld och vatten”.

Bland flera särskilt körvänliga notförsäljare återfinns även Gehrmans musikförlag, www.gehrmans.se och MusikDirekt.com. Den senare kategoriserar väldigt väl i sidomenyn, då du redan från startsidan kan gå direkt på de ensembler du vill åt (t.ex. SATB, TB eller TTBB).

”Körcentrum Syd” har en lista över notbutiker och hemsidor för nerladdning av körnoter om du vill ha flera alternativ!
/Sven Rydgård

Källa: Quick Adsense WordPress Plugin: http://quicksense.net/