Musikläraren- föreningens tidning

 Här samlar vi årligen intressanta artiklar som funnits med i vår tidning Musikläraren. Du får ta del av de recensioner av läromedel som  publicerats och vi hjälper dig att på ett lättare sätt hitta de länkar som finns med i tidningen.
 


Om du har förslag på vad nästa nummer av tidningen ska innehålla är du hjärtligt välkommen att tipsa vår redaktör!

'klassrum'

Välkomna till en populär skola i historisk miljö! Sedan drygt 90 år tillbaka ger Kvarnbyskolan i Mölndal utbildning i en miljö som andas engagemang, trygghet och kunskapsglädje!
Kvarnbyskolan erbjuder sedan 2005 en musikprofil med inriktning musik och musikdrama i samarbete med Mölndals kulturskola.
Det går cirka 500 elever i årskurs 7-9 på skolan. Hösten 2017 stod nya musiksalar färdiga. Det finns en musikklass i varje årskurs. Kvarnbyskolan stoltserar med två musiksalar med tillhörande ensemblesalar, dramasal och musikdatasal. I direkt anslutning till musiksalarna finns en stor scen med matsal samt bildsalar.
Wow, tänker vi när vi tar del av informationen på Kvarnbyskolans hemsida. Musikläraren kontaktar en av musiklärarna, Torbjörn Agerberg, och får en pratstund.

– Om vi minns rätt hade ni väl också tidigare fungerande musiksalar?
– Det stämmer, vi hade en välutrustad musiksal och grupprum, men i takt med ett ökat elevunderlag och en framgångsrik musikprofil insåg skolledningen att skolan som helhet skulle tjäna på att utveckla musikämnet vad gäller såväl verksamheten som själva
lokalerna.

– Härligt. Så nu står ni här med två musiksalar med tillhörande två ensemblesalar,
en musikdatasal, en musikdramasal och en stor ny scen, det måste kännas tillfredsställande?
– Ja, vi fyra musiklärare är verkligen nöjda med nybygget.

– Har samtliga musiklärare heltidsanställningar i musik?
– Nej, visserligen är vi ca 500 elever med en musikprofil per årskurs, men, nej, timmarna räcker inte till … än. Vi är både ettämnes- och tvåämneslärare samt samarbetar med en dramapedagog från Mölndals Kulturskola. Själv har jag en deltidsanställning vid Högskolan
för scen och musik vid Göteborgs universitet.

– Vilka har varit de största hindren
på vägen att bygga en ny musikinstitution?
– Den största svårigheten var att jämka med arkitekten. Att våga lägga sig i byggprocessen är väldigt viktigt. Arkitekten ville t.ex. ha stora fönster och annan planlösning än vad som ur musikundervisningsperspektiv
är lämpligt.

Vi har lyckats få musiksalarna att ligga på längden så att det blir ”nära” till både oss lärare och eleverna, om du förstår. Oftast är ju musiksalarna långsmala på längden, vi har salar som är långsmala på bredden. Planeringsarbetet tog mycket tid. Men det gäller att försöka vara med så mycket som möjligt och som sagt våga lägga näsan i blöt. Åtskilliga möten med akustiker och byggledare har också präglat arbetsprocessen. Men nu har vi flytande golv, suverän dämpning i väggarna mellan salarna och ett kablage som ligger i väggar och golv, få synliga sladdar… Härligt!

– Något som ni är missnöjda med?
– Det mesta är som sagt bra, men ventilationen är tveksam. Vår ventilation är tyvärr sammankopplad med övrig ventilation i byggnaden, och det märks speciellt vid varmare temperaturer, luftkvaliteten kunde varit bättre.

– Ingen överhörning mellan salarna?
– Nej, faktiskt inte, men det beror säkert på att vi som sagt har flytande golv och väl isolerade och dämpade väggar och tak.

– Vad är styrkan med institutionen?
– Styrkan är att vi har väl fungerande ytor överlag och då särskilt bra ytor för ensemblespel. Ensemblesalarna är så stora att femton elever får gott om plats, med sig själva och instrumenten. Vi är också tekniskt väldigt väl tillgodosedda. Vi har i stort sett allt som man behöver vad gäller utrustning och här har MR:s utrustningslistor kommit väl till pass. Det var bra att kunna referera till dessa när vi gjorde de stora inköpen. En sak som är suverän i de två
större musiksalarna är den 2.40 meter breda projektorduken. Den väl tilltagna bredden gör att man kan visa två dokument samtidigt. Suveränt. Likaså harvi ett specialritat mediabord, varifrån vi kan styra det mesta. Vi växlar ofta mellan två datorer till vår projektor. I musik- salarna finns också separata förstärkare som eleverna sköter själva vid ensemblespel. Fyra PA-högtalare i varje musiksal gör att ljudet sprids jämnt i hela salen. En sak till, vi har stora förrådsutrymmen i anslutning till musiksalarna och scenen.

– Hur är det ljudmässigt i salarna?
Du skrev ju för ett tag sedan en uppsats
om tinnitus och hörselproblem
hos musiklärare, så jag antar att lärare
och elever inte har några märkbara
trötthetssympton efter genomförd
musikundervisning?
– Att vara lärare i musik och musikelev
är som du vet energikrävande och kan
vara tröttande, så visst blir man trött
efter en arbetsvecka. Men vi har som
sagt försökt beakta de ljudmässiga konsekvenserna av musikundervisning så gott det går. En sak att tänka på är att
ha textilstolar med dämpade stolsben,
liksom att ha dämpande akustikplattor
i taken. Det borde förresten vara
en självklarhet i varje musiksal i hela
landet.

– Har lärarrollen förändrats tycker du sedan ni fått den nya institutionen?
– Definitivt! För samtliga musiklärare har det inneburit en stor förändring. Nu har vi allt framme, om du förstår, och vi styr det mesta från mediabordet. Att ha allting anslutet till huvudströmbrytare i salen är tidsbesparande. Mickarna är uppkopplade, förstärkarna står redo, de digitala trumseten finns där.

– Något du är missnöjd med?
– Ja, det skulle väl vara att de stora fönsterna medför en hel del ljusinsläpp. Det är visserligen ingen insyn, med de tar ju upp yta. Vi har löst det genom att hänga 24 gitarrer på en kraftig balk, som går längs hela fönsterväggen.

– Ja, och så finns det en stor scen i direkt anslutning till institutionen, en scen som vetter ut mot en samlingslokal, som också fungerar som matsal. Berätta!
– Det är vår stolthet. Den fungerar som konsertscen men vi använder den också
när eleverna presenterar sina interna projekt. Det finns en flyttbar helt ljudisolerande
blockvägg ut mot matsalen så vi kan använda scenen även om det förekommer aktiviteter i matsalen. Vi har en fullständig ensembleutrustning på scenen, så vi behöver inte flytta
några instrument eller förstärkare närvi skall använda den, instrumenten finns redan där. Vad gäller scenen så hade vi otrolig hjälp av vår leverantör av musikutrustning som nästan fungerade som projektledare.

– Tips till musiklärare som står i färd med att göra om eller bygga nytt?
– Ja, det är som sagt, att försöka vara med hela vägen, arkitekter vet väldigt lite, och man måste våga lägga sig i, och sist men inte minst ta hjälp av expertis när du känner dig det minsta okunnig!

 

Enligt Kvarnbyskolans musikprofils
mål vill man:

• prioritera musikalisk bredd och
nyfikenhet

• genomföra projekt där ensemblespel
och musikdrama integreras

• ge eleverna vana och trygghet i
att framträda inför kamrater och
publik

• utveckla musikaliska färdigheter
för ett livslångt musicerande

• ge en gedigen grund för att
kunna söka vidare till estetiskt program
på gymnasiet.


Utöver den ordinarie musik-
undervisningen får musikklassens
elever ytterligare tre lektioner i
musik eller musikdrama.
I musikklasserna får eleverna
bland annat:

• Lära sig grunderna i olika instrument
i pop- / rockensemble
(trummor, elbas, elgitarr och
synt samt att behärska mikrofonsång)
• Sjunga i kör / i smågrupper / i
ensemblegrupper / solo
• Arbeta med teater och drama
för att utvecklas både som sångare
och människa
• Framträda med musik och musikdrama
i kombination
• Skriva och framföra en egen
barnmusikal
• Arbeta med sången i kombination
med uttryck
• Fördjupa sig i låtskrivande
• Lära sig hantera musikprogram
för dator
•Arbeta med grundläggande
ljudteknik
• Producera egna musikvideor
• Arbeta med grunderna i musikteori
och gehör

Musikläraren fick ett brev:
”Hej! Tack för en bra tidning och hemsida. Jag anser att MR:s basutrustningslista inte är korrekt. Man kan mycket väl nå målen utan allt på listan. Bara för att man har mycket prylar behöver det inte bli en bra undervisning. Min lilla skola har inte plats för så mycket grejer och på min stora skola får jag plocka, städa, laga och stränga om väldigt mycket. För övrigt är det inte tillåtet att använda spotify i undervisningen. Jag berättar gärna mer om mina metoder för att nå målen om ni är intresserade.”

Vi kontaktade musikläraren, Christel Weiner. I samtalet glömde vi helt bort MR:s basutrustningslista och pratade mest om hur hennes musiklärarvardag såg ut och om musikundervisning för elever med särskild behov. Efter ett tag fick vi ett brev till. Tack Christel!

Hur jag undervisar elever med särskilda behov

Jag heter Christel Weiner och jag arbetar som musiklärare i grundskola, särskola och på kulturskola och har gjort det i snart 20 år. Jag har en musikterapeututbildning (Sjövik)
och en musikpedagogutbildning (SMI). Jag har själv valt att ha min undervisning på sex olika skolor varje vecka för att få undervisa i så många olika sorters grupper som möjligt. (åk 6-9 i grundskola, åk F-9 i särskola, rytmik med 5 åringar och 8-9 åringar, autismgrupper/individuellt åk 5-9, tillrättalagd fiolensemble åk F-9 samt en tillrättalagd ungdoms/vuxenkör)

Jag har funderat på varför jag gillar att arbeta med de där speciella eleverna så mycket. Varför triggas jag av deras svårigheter? Många kollegor suckar och ger dem underkänt, medan jag triggas att luska ut hur jag ska lyckas lura i dem lite mer kunskap.

Kanske kan de lyckas? Finns det något som gör att de inte kan lära sig musik? Blir deras
svårigheter med att skriva, läsa eller sitta stilla automatiskt att de inte kan klara målen
i musik eller att kunna gå i orkester på kulturskolan? Kan en särskoleelev klara betygs-kraven i grundskolan, och vad krävs av mig och skolan för att målen ska nås? Vad kan
vinsterna bli för eleven, skolan och samhället?

När jag själv var liten och gick i lågstadiet hade vi en särskoleklass i klassrummet intill.
Vi hade massor av roliga lektioner inne i deras klassrum, bland annat musik. Några
av eleverna kunde inte prata, läsa eller räkna men vi hade så kul ändå. Jag lärde mig hur
roligt vi kunde ha om jag gjorde rätt, och hur fel det kunde bli om jag gjorde något som
uppfattades som fel. Vikten av att använda mitt kroppsspråk, bilder och tecken som
förstärkning vid kommunikation fick jag lära mig tidigt. Långt senare har jag förstått
hur viktigt det är att rummet är anpassat och iordning för den aktivitet som skall vara,
och hur mycket vi lärare behöver förbereda för att få alla att få rätt stimulans på samma
lektion när eleverna är på väldigt olika nivå.

När eleverna kommer in och sätter sig i din musiksal, vilka intryck möts de av då? Kanske väldigt mycket visuella intryck med många instrument, grepptabeller, och noter på väggarna. Stolarna de ska sitta på ska kanske plockas fram innan de kan sätta sig. Eleverna måste kanske göra ett val om var i rummet de ska sitta. Kanske brusar högtalarna?
För att göra lektionen så lyckad som möjligt bör du ha tid att ställa iordning till just denna klass. När du går runt och ställer iordning hinner du tänka igenom små fallgropar som den eller de personer du tänker extra på, inte ska falla i. Det blir lite curling-lärare, men det kan vi bjuda på.
Dessa elever ramlar i många gropar varje dag, så låt dem därför få lyckas i din musiksal. Om du undervisar i grundskola så ska sladdar och instrument som finns synliga fungera. Det är ju typiskt att alla andra ser att det fattas en sträng, men inte hen, som sedan upp-lever ett misslyckande när det låter konstigt, och så är alla bra gitarrer redan upptagna.
Det ska finnas stolar till alla och de ska stå som du vill ha dem. Ta bort trasiga, vingliga eller klottrade stolar. Det är lätt att vår speciella elev får en av dem annars. Det är ju tråkigt om en vinglig stol ska få ta fokus från din genomgång. Tänk igenom vilken låt som skall vara på i bakgrunden när eleverna kommer in och sätter sig.
 

Skriv upp på tavlan vad som ska göras under lektionen och skriv en sluttid. Dela upp informationen i underrubriker
och ha gärna bildstöd. Det kan räcka med streckgubbar som sitter eller står, ett öra, en penna eller en mikrofon. Stryk över
eller sudda bort allt eftersom ni är klara med de olika momenten. Det kräver lite övning och disciplin för dig, men du har allt att vinna.


Tänk på din planerade lektion utifrån att det ska finnas något för de elever som siktar på högt betyg, och för de som knappt orkar vara i rummet. Om de svagaste eleverna känner att de hanterar situationen, och kanske rentav lyckas, så kommer de att vara på din sida och bidra till en trevlig lektion. Det är ju först när lektionerna är trevliga som du kommer
kunna undervisa på riktigt.
På några av gitarrerna har jag satt på färgade klistermärken som visar hur ackorden ska tas. Det finns alltid några elever som väljer dessa för att de tycker att grepptabellerna är svåra att förstå. När vi börjar med ackordspel på gitarr så sitter vi alla tillsammans i ring och jag pekar med foten på lappar med ackorden vi ska byta mellan. Lapparna har samma färger som prickarna på gitarrerna. Vår speciella elev kanske bara siktar på att kunna två ackord medan någon annan kan byta mellan allihop och nu koncentrerar sig på rytmiseringar med högerhanden. De runda små klistermärkena jag använder finns att köpa i bokaffären och funkar bra på både elbas, cello, fiol och piano eftersom det inte blir några klosterrester när man tar bort dem.
På piano och keyboard brukar jag sätta väldigt små färgade pappersbitar med en pytteliten häftmassa. På piano försöker jag att få dem att läsa av ackorden från ett papper, men när någon är riktigt omotiverad eller inte klarar av det så tar jag fram mina små färgade lappar som sitter redo på ett laminerat papper i min pärm. Dessa är väldigt lätta att
ta bort efter lektionen.
När jag skriver ut tabulatur så gör jag den mörka E-strängen tjockare än de andra för att förtydliga för de som har svårt att läsa tabulatur. När jag börjar med tabulaturläsning ritar jag upp tabulaturen på tavlan och låter dem spela i stor grupp.
Jag gör en parantes runt några toner eller fraser, där de som vill kan ta en paus. På så vis kan eleverna ta sig igenom en alldeles för svår låt redan första lektionen, och känna sig nöjda med sin insats. Jag står vid tavlan och pekar på tabulaturen och sjunger siffrorna. Jag har även kopior på samma låt så de som vill och behöver kan ha ett papper i knät. Det blir ju så stor rörelse med huvudet att kolla vänsterhanden, högerhanden och sedan tavlan.
När vi ska lyssna på klassisk musik låter jag ibland eleverna dansa med sidenband på pinne eller med tunna schalar för att underlätta för de som inte kan ta till sig information om de tvingas sitta still länge. Sidenbanden funkar utmärkt ända upp till årskurs 9. Under historiepassen brukar tavlan fyllas med ord och årtal, men även med streckgubbar och
andra enkla bilder.
Vid ensemblespel eller andra grupparbeten är jag noga med att kolla de tänkta grupp-indelningarna med klassens mentor innan. Ibland har de färdiga basgrupper som de använder i andra ämnen med. Det är viktigt att inte någon blir bortvald när eleverna grupperar sig själva. Sådana ärr har jag själv tyvärr varit med och skapat när jag inte
tänkt till i förväg.
Mina anpassningar har tagit lång tid för mig att skapa och är fortfarande under ständig omarbetning. Det kommer ju nya härliga elever varje år. De kan ibland ha en tuff fasad men där inne finns ett kreativt musikaliskt barn som behöver få komma fram. Alla elever ska få möjlighet att glänsa och känna stolthet över sin egen förmåga. Visst blir jag glad och stolt
över de duktiga som spelar på avslutningen, men jag kan bli ännu gladare när en viss elev stannar kvar i klassrummet hela lektionen och dörren stängs mjukt och fint när hen går. Då gör jag segergest för mig själv.
Jag tror att vårt jobb blir roligare och mer givande om vi gör segergest och berömmer oss själva för de där ”små” segrarna i vardagen. De där segrarna bär jag med mig hela veckan när jag går runt och förbereder för nästa klass och försöker fylla igen fallgropar. Det är alla de där utmaningarna och segrarna som gör att jag älskar mitt underbara jobb. Fortsätt
kämpa i vardagen kollegor! Skyffla igen fallgropar, klappa dig själv på axeln och gör massor med segergester varje vecka.

Etiketter: klassrum, undervisning

Under kommande höst kommer alla musiklärare i landet att kunna delta i Make music matter 2017, ett projekt som syftar till att elever ska få möjligheter att utveckla dels förmågan att skapa musik utifrån ett entreprenöriellt förhållningssätt, dels utveckla sina kunskaper i och om digitala verktyg. Projektet är ett samarbete mellan Linnéuniversitetet, AMB, (Academy of Music & Business AB), SKL (Sveriges Kommuner och Landsting)
och musiktjänsten Soundtrap.

Syfte
Make music matter 2017 syftar till att de digitala verktygen ska få sin rättmätiga plats i
musikundervisningen, då stora delar av den musikproduktion som produceras i samhället
idag är digital. I den nationella ämnesutvärderingen i musik 2013 (NÄU13) framkommer
att musikskapande och användande av digitala verktyg är ett sällsynt förekommande inslag i musikundervisningen, detta trots att användandet av digital teknik varit inskrivet
i läroplanen sedan Lpo 94. I syftet i Lgr11:s kursplan i musik jämställs digitala verktyg
som verktyg med röst, musikinstrument samt musikaliska begrepp och symboler. Ämnesutvärderingen visar också att behovet av kompetensutveckling inom området är stort bland musiklärarna i landet. Skolverket har därför i samarbete med Linnéuniversitetet
tagit fram ett undervisningsstöd som beräknas ges ut under våren 2017.

Deltagarperspektivet
Med hjälp av digitala verktyg kan skolan ge alla elever förutsättningar att delta i meningsfullt musikskapande och musicerande, oberoende av förkunskaper, vilket har stor betydelse i ett ämne som är ett av de allra minsta i skolans timplan. Utifrån ett medborgerligt och demokratiskt perspektiv är det alla elevers rätt att få uttrycka sig, bli lyssnade på och deltaga i samhällets kulturliv. Med hjälp av de digitala verktygen blir det möjligt att utveckla gynnsamma lärmiljöer som eleverna upplever som autentiska och inspirerande, där eleverna både får möjligheter att pröva sina egna idéer och utveckla sin musikaliska kreativitet, se och höra samband och utveckla sin förståelse av musik som kommunikationsmedel och uttrycksmedel.

Entreprenörskap
”Make music matter 2017” handlar inte bara om att skapa musik med digitala verktyg
utan syftar också till att vara yrkesförberedande på så sätt, att eleverna ska få utveckla
entreprenörskap, något som också omnämns som en viktig kunskapskvalitet i läroplanens
första kapitel. I Kommentarmaterial till kursplanen i musik (sid 16) görs också denna
koppling mellan musikskapande och entreprenörskap: ”Musikskapande stimulerar elevernas  kreativitet samt vilja till att pröva egna idéer”. Detta förhållningssätt främjar entreprenörskap, vilket lyfts fram i de första delarna av den samlade läroplanen.”

Förutsättningar för projektet
I projektet Make music matter tas hänsyn till att elevers förutsättningar för att skapa
musik med digitala verktyg varierar, därför utgår projektet utifrån tre nivåer.
Nivå 1: Musikskapande med loopar
Nivå 2: Musikskapande med loopar och midi-inspelning
Nivå 3: Musikskapande med loopar och midi-inspelning samt inspelning med audio- för
akustiska och analoga instrument.

Information
Inom ramen för Make music matter 2017 läggs information och material ut på webbplattformen Musiklärarportalen.se - nätverket för musiklärare i Sverige”. Vidare kommer det att finnas ett diskussionsforum där musiklärare kommer att kunna diskutera sådant som berör projektet med andra musiklärare, men också med musiklärarutbildare och forskare i musikpedagogik. Skolverkets kommande undervisningsstöd i digitala
verktyg kommer också att användas som en värdefull kompetensbank. Skolorna
kommer också att kunna ladda upp sina musikproduktioner på Musiklärarportalen.
se
De skolor som deltar i projektet ”Make music matter 2017” får:
• Fri tillgång till educationkonton i musiktjänsten Soundtrap under hela projekttiden
• Exklusiva loopar och musikslingor framtagna av internationella kompositörer artister
som eleverna får möjlighet att skapa musik med.
• Publicering av skolornas musikskapande på webbplattformen Musiklärarportalen.se
• Kompetensutveckling i digitala verktyg (Soundtrap),
• Föreläsning om musikskapande och entreprenörskap av Andreas Carlsson, internationell
låtskrivare och skolentreprenör
• Lektionsförslag och bedömningsunderlag med utgångspunkt i Lgr 11

Soundtrap
Make music matter 2017” har valt att använda den svenska musiktjänsten Soundtrap.
Vidare finns en bakomliggande tanke med att deltagarna använder samma verktyg; verktyget finns i ”molnet”, vilket innebär att eleverna kan arbeta med sitt musikskapande både i skolan och i hemmet och det underlättar kollaborativt samarbete mellan eleverna/skolorna via den online-funktion som finns i programmet.
Soundtrap for Education är en plattform som tagits fram specifikt för undervisning och skolor. Den ger lärare åtkomst till en särskild panel där man kan sortera sina elever i grupper och skicka ut uppgifter. Allt eleverna gör blir sedan automatiskt tillgängligt för läraren, som kan gå in och se vad eleverna har gjort och lämna feedback direkt i projekten. Soundtrap Education är smidigt integrerat med Google Classroom, men det finns inget krav på att använda Classroom för att kunna använda Soundtrap/Göran Nikolausson

Snabbsök Musikläraren

Senaste

Lämna tips till Musikläraren