Eviga ögonblick

Förlag: Fri tanke


I musiklärarkretsar har det i årtionden diskuteras huruvida det borde finnas en kanon, en gemensamt överenskommen förteckning, över betydelsefulla musikstycken inom den västerländska musikhistorien och som alla elever i ungdomsskolan borde ta del av under sin skoltid. Om Martin Nyström i boken ”Eviga ögonblick” haft för avsikt att basunera ut att det är hans urval av tio musikexempel som alla medborgare borde känna till framgår inte direkt i boken, men att musikstyckena varit betydelsefulla för Martin och för musikens utveckling i sig, därom råder inget tvivel. Musiken finns på en CD-skiva i den 75-sidiga boken som är utmanande illustrerad av Jockum Nordström.


Martin Nyström har således valt ut tio avgörande ögonblick i musikhistorien. Varför Martin använder begreppet ögonblick och inte ett begrepp mer relaterat till örat, återkommer vi till. De tio musikstycken som Martin ordlägger är:
 

  • Perotinus Viderunt omnes från ca år 1200
  • Claudio Monteverdis opera Orfeo från 1607
  • Arcangelo Corellis Concerto grosso i g-moll Op 6 nr 8 från 1690.
  • J. S Bachs Partita för soloviolin i d-moll från 1720
  • Joseph Haydns stråkvartetter Op 33 nr 1 i hmoll från 1781
  • Ludwig van Beethovens Pianosonat nr 32 i cmoll Op 111 från 1820
  • Richard Wagners opera Tristan och Isolde från 1865
  • Edgard Varèses Ionisation från 1931
  • John Cages Six Melodies från 1950
  • Steve Reichs It’s gonna rain från 1965



Martins beskrivningar som är färgrika, korta och kärnfulla ger definitivt en djupare förståelse för vad musik egentligen handlar om! Enligt förordet har han ”valt ut tio ögonblick från den klassiska musikens tusenåriga historia för att fånga den mitt i steget – i ett ackordbyte, klangskifte eller i en rytmisk förskjutning där något sker för allra första gången. Där musiken vidgar sig, förflyttar sina gränser och bär framtiden i sig. Men också för att utifrån dessa språng tala om den klassiska musikens betydelse och relevans i dag”. Det är alltså i dessa musikstycken som historien förändras, här lyssnar vi till utvecklingen... Martin skriver skönt och poetiskt.

I samband med ett föredrag på Guldhedens bibliotek där vi får njuta av hans verbala vändningar ställer vi frågan: Varför ögonblick och inte öron…..? Martins svar blev (i korthet):
”Jag använder ögonblick på samma sätt som engelskans ”moments” – inte för att poängtera det musikteoretiska partituranalyserandet. Visserligen handlar boken om noterad musik men med musikteori kommer man aldrig helt åt att belysa de världar som framträder i en när man lyssnar. När man lyssnar uppstår en rumslighet, en tidslighet och en rörlighet som man inte kommer åt på annat sätt. Teorin som förklarar harmonik, rytm, form etc är en referens som ibland är bra att ha - men
säger egentligen väldigt lite om det som musiken skapar i en i själva lyssnandet. Musiken ”stämmer” lyssnaren”. Här refererar Martin till Erik Wallrups ”Being musically attuned – the act of listening to music”.

Vi ställde en andra fråga: Varför skall musiklärare och även elever ta del av innehållet i din bok? På vilket sätt är boken viktig?
”Musiklärare och deras elever kan ha glädje av boken för att den på ett unikt kortfattat sätt ger en bild av hela den västerländska noterade musikens historia…och gör det utifrån från tio ”ögonblick”, avgörande språng som sker i musiken, som fortfarande kan överrumpla oss och väcka något nytt i oss i dag, och som därför fortfarande bär framtiden i sig. Frågan om den klassiska musikens betydelse och
relevans i dag är en kärnfråga kring hur jag skriver om dessa ”ögonblick”. Sen tror jag att en koncentrerad 16-sidig sammanfattning av alla epokerna plus en framtidhorisont kan vara rätt så användbar i många sammanhang”.
Där lämnar vi Guldhedens bibliotek…och beger oss hem till vardagsrumssoffan och tar del av ytterligare ett ögonblick som förändrat musikhistorien.

Martin Nyström, är sedan 1993 huvudkritiker för klassisk musik och opera på Dagens Nyheter.
 

Etiketter: recension