Låtskrivande i musikundervisningen,
är det grejen?

Att använda låtskrivande i musikundervisningen blir vanligare och vanligare. Det är inte konstigt, eftersom denna verksamhet har så många fördelar. Med utgångspunkt i ett arbete där eleven har initiativet kommer nästan av sig självt skaparglädje och kreativitet. Låtskrivarna och musikutbildarna Johan Wåhlander och Jan Sparby har tagit fasta på detta och håller på att framställa en hel serie böcker i ämnet. ”Songwriting: Get Your Black Belt in Music & Lyrics” heter den bok som finns i handeln redan nu. Nästa bok, av totalt fyra, blir färdig under hösten.

Musikläraren ringde upp och ställde några frågor till Johan Wåhlander:

 
– Vilka är fördelarna med att använda låtskrivande i musikundervisningen?
– Att skriva en låt är en komplex uppgift. Det ger därför möjlighet att integrera de flesta av musikämnets delmoment i samma projekt. Kunskap som kan tillämpas direkt upplevs som relevant och spännande. Instrumentspel, musikteori, gehör, noter, sång, interpretation, scenisk framställning, repertoar, musikhistoria, analys och reflektion – allt går att få med och allting blir intressant.

Ta det här med musikhistoria och kunskap om olika delar av världen – det är ju kunskap som också gör dig till en vassare låtskrivare. Vi har velat riva så många genre-barriärer som möjligt genom att visa likheterna mellan musik från olika tider och stilar, så att man ser nyttan i sitt eget skapande. Plötsligt kan exempel från film, någon klassisk stil eller musik från andra världsdelar bli en spännande aha-upplevelse och någonting att prova i den Metal- eller singer/songwriter-låt som är under framväxt.

Musikteori bör du också undervisa en del i, redan i grundskolan, i alla fall om du noga följer läroplanen. Att lära ut intervall, skalor och noter har traditionellt varit något av det tråkigaste och minst verklighetsförankrade en musiklärare kunnat ge sig in på. Det blir en annorlunda känsla i undervisningen när en ren kvint är ett power chord som kan användas direkt i ett arr, en lydisk skala ger
ett drömskt ”slutscenario” och noter kan användas för att klura ut vad man får för skalegna ackord i en viss tonart, vilket kan vara en bra utgångspunkt för en ny låt. Vi gillar inte ”teori” i ordet ”musikteori” och har därför konsekvent undvikit ordet ”musikteori” i bokserien. Att lära sig hur musik fungerar ska
ha en praktisk inriktning.
 
– Finns det några andra fördelar med låtskrivandet enligt er?
– En annan stor fördel med låtskrivande som kursmoment är möjligheten till samarbete med andra kollegor på skolan. Lärare i svenska, engelska eller andra språk är kanske de första man tänker på att inkludera, men flesta estetiska ämnen kan dra fördel av att vara med och även andra ämnen kan vara aktuella. Det beror helt på vilka möten som uppstått i lärarrummet. Det är så klart fantastiskt kul och berikande att dela energi och idéer med andra. Det kan göra tillvaron lättare att ha ett gemensamt projekt.

Vi försöker verkligen kratta manegen för samarbeten genom upplägget i våra böcker. Genom hela skrivprocessen har vår ambition varit att visa hur allt hänger ihop. Förutom att vi belyser musikämnet från olika och uppehåller oss en hel del vid textförfattande och hur språket fungerar, handlar några kapitel om kreativitet, några om psykologi och musikvetenskap, andra om entreprenörskap och
musikbransch.

Här finns också en hel del historia. Visste du att den första litterära gestalten i vår historia, den första ”författaren” vi känner till namnet på, är en kvinnlig låtskrivare från det som idag är Irak? Låtar har påverkat världshistorien och vi berättar gärna om sammanhanget eftersom man lyssnar med helt andra öron då – på en 4000 år gammal hymn, en knastrig schlager från tidigt 1940-tal eller en K-pop låt från förra året.
 
– På nätet finns massor av information om låtskrivande och musik. Vad är det egentligen för vits med er e-bok? De flesta musiklärare gör ändå sina egna kurser och skapar sitt eget material.
– Nätet kan vara bra, men det kan också vara en mardröm. Svårigheten ligger i att hitta det som är av värde bland allt skräp och att kunna bedöma tillförlitligheten i det som påstås. Hur mycket är din tid och energi värd?

Självklart ska du skapa din egen kurs! Vår avsikt är att hjälpa dig med just det. Det är mycket viktigt att din undervisning utgår från dig själv, dina preferenser och det du brinner för. Din glädje och energi är helt avgörande för om undervisningen blir bra eller inte. För att hålla och inte slita ut dig måste
du ta vara på det du gör bäst.

Den e-bok för grundskola och gymnasium, som vi blir färdiga med under hösten, ger förslag på olika utgångspunkter. Du måste inte använda hela bokserien – förhoppningsvis hittar du massor av praktiska tips, idéer och energi bara genom att läsa några enstaka kapitel. Välj ämnen efter ditt eget upplägg.
 
– Hur började projektet?
– Som låtskrivare tycker jag man ständigt söker efter nya idéer, tips och inspiration. Jag lyssnar på musik och lär mig av kollegor men har genom åren också läst en hel del böcker. Jan och jag bestämde oss för att skriva den där boken som vi själva letade efter men aldrig hittade: en bok med ordentligt djup, där allt man lär sig är kopplat till praktiskt låtskrivande.

I vår undervisning i låtskrivande och musikproduktion på grundskola, folkhögskola och musikhögskola såg vi behovet av bra kurslitteratur, men vår ambition har hela tiden varit att skriva någonting som inte andas ”skolbok”. Vi vill att man ska kunna bläddra i böckerna och hitta energi och inspiration.
Därför är de illustrerade och innehåller en mängd intervjuer.

Ganska snart efter att vi börjat skriva blev e-bokmediet tillräckligt bra för att användas praktiskt. Det är ju egentligen rätt självklart att man ska kunna lyssna på det som en bok om musik handlar om. De flesta e-böcker som finns i handeln är bara pdf-versioner av tryckta böcker, men våran har inbäddade
musik- och videofiler, ordbok och massor med länkar till exempellåtar. Det är en serie böcker ni arbetar på. Ännu så länge finns, som sagt, bara en i handeln.
 
Vilka riktar sig böckerna till egentligen? Är det olika nivå på dem?

– Tre böcker är mer avancerade – det är det vi har försökt beskriva med titeln ”Svart bälte i låtskrivande”. När man läst dessa tre böcker vet man mer om hur musik fungerar än de flesta som gått ut musikhögskola. Det är den första av dessa tre böcker som finns i iBook Store just nu. Du måste ha antingen iPad, iPhone eller Mac-dator. Vi jobbar på versioner för PC och android, men det ligger något år framåt i tiden. Första boken finns på engelska men kommer snart på svenska, senare på tyska och portugisiska. De övriga två delarna i denna trilogi är nästan klara, men vi valde att prioritera en enklare bok som vi valt att kalla ”På väg mot svart bälte”. Den kommer till hösten på svenska och även på nordsamiska, vilket vi är mycket stolta över. Vi såg det stora behovet av litteratur för grundskola, gymnasium och kulturskolorna samt för alla andra som inte riktigt är redo att börja läsa de andra böckerna.
 
Skall böckerna läsas av lärare eller elever?
– De lämpar sig väldigt väl som kurslitteratur för studenter eller för självstudier, om man vill lägga upp sin undervisning så. Här finns till exempel ”checkpoints” efter varje kapitel, så att man kan kolla att man hänger med. Man kan också självklart se dem som idébank, inspirationskälla, fortbildning, fördjupning eller vad du vill kalla det. Då passar ”Black Belt-böckerna” bra även för den som undervisar i grundskolan.

Har ni testat materialet på elever och studenter?
– Den bok som finns i handeln används redan på musikproduktionsutbildningen vid Musikhögskolan i Örebro, Bollnäs folkhögskola och har även testats vid två av Brasiliens största musikhögskolor, USP i São Paulo och Unirio i Rio de Janeiro, där vi arbetat som gästlärare. Den del som vänder sig till högstadiet, gymnasium och musik- och kulturskolor kommer att testas under hösten.

Länkar:
http://blackbeltsongwriting.com/swe/
http://www.songwriting.se


 
 

Etiketter: undervisning tips