Utveckla språket med musik
Förlag: Isaberg
Det är precis så här det skall kännas…
Efter att ha läst boken ”Utveckla språket med musik del 2”, sjungit och spelat igenom de sexton sångerna, lyssnat på inspelningarna av dessa samt på sing-backversionerna, så känns det... rätt. Det är så här musik och språk skall presenteras… tillsammans.
Den första delen av Utveckla språket med musik, som utkom 2013, innehöll förutom praktiska moment och sånger även en mer teoretisk del där sambandet mellan att lära sig att läsa och skriva och musik beskrivs. Denna teoretiska del är mer än läsvärd.
Böckerna är uppbyggda utifrån tesen att språk och musik är två ljudsystem som har gemensamma parametrar; klang, betoning, puls, rytm, tempo, nyanser, tonhöjd, melodi. I slutet av boken finns en tabell med en översikt över samtliga sånger och vilka begrepp varje sång behandlar.
Vid en första anblick kan man kanske luras till att tro att Utveckla språket med musik del 2 i första hand vänder sig till barn i de lägre skolåldrarna. Vi menar dock att många av sångerna och framför allt de metodiska anvisningarna är användbara långt upp i skolåldrarna. Kanske är boken en alldeles utmärkt utgångspunkt när det gäller arbete i grupper där det finns nyanlända barn och ungdomar?
Från den rika ordlistan hämtar vi begreppet: scaffolding, som förklaras med orden; stöd i början till någon som tränar något som minskar efter hand till dess att den som tränar klarar sig på egen hand.
Snabbsök Musikläraren
skolinspektionen förstelärare lågstadiet implementering lgr 22 intervju gy25 elevens val musikens dag lön musikhögskola kursplan isme musikhistoria läroplan kör kulturrådet politik digitalt konferens betyg nätverk utbildning kulturskola fortbildning internationellt gymnasiet läromedel reportage undervisning recension krönika möt musiklärare tips sång debatt noter arbetsmiljö estetisk verksamhet ikt projekt musikläraren estetkongress klassrum upprop undervisning, make music matter rapport upphovsrätt musikaffär sångbok anpassad grundskola musiklyssning forskning stipendium timplan rytmik logonom avtal halvklass
Senaste
- Gy25
- Stora Musikquizboken
- Pedagogik för Kulturskolan
- Kollegial?
- Musikläraren nov 24
- Adda Inköpscentral
- Ramavtal
- Liber 7-9
- Georg Riedel
- Musik på blodigt allvar
- Musik från början
- Musikförlaget Alric
- Elevens val
- Möjligheternas oas
- Musikläraren mars 24
- Sjungande barn
- Estetkongress i Växjö
- MRs ordförande
- Musik för elever med kognitiva funktionsvariationer
- Musikläraren nov 23