Glädjande besked!
Estetiska ämnen återinförs på alla nationella gymnasieprogram!
Regeringen presenterade 7 september 2017 en remisspromemoria med förslag att ett estetiskt ämne ska ingå i alla nationella program i gymnasieskolan. Ämnet ska omfatta 50 gymnasiepoäng. Gymnasiearbetet ska omfatta 50 gymnasiepoäng, i stället för 100 gymnasiepoäng som i dag.
Att alliansregeringen 2011 plockade bort de estetiska ämnena har allvarligt skadat gymnasieskolan, det kan vi alla hålla med om, hoppas vi. Musikläraren får i alla fall medhåll av Nicklas Malmber, kulturpolitisk talesperson för miljöpartiet, som säger:
”Jag har arbetat för att trygga en riksdagsmajoritet för ett återinförande och vi är nu trygga i att ha säkrat det, så att regeringens proposition kan bifallas”.
Författningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2019 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2019.
Förslaget i sin helhet:
”Ett estetiskt ämne som benämns estetiska uttryck och som omfattar 50 gymnasiepoäng, ska ingå bland de gymnasiegemensamma ämnena i alla nationella program i gymnasieskolan, utom i det estetiska programmet. På estetiska programmet ska istället karaktärs- ämnena estetisk kommunikation samt konst och kultur ingå.
Omfattningen på ämnen genom vilket det estetiska programmet får sin karaktär ska ökas från 1 050 till 1 100 gymnasiepoäng. Gymnasiearbetets omfattning ska minskas från 100
gymnasiepoäng till 50 gymnasiepoäng.
Statens skolverk ska få i uppdrag att utarbeta en ämnesplan för ämnet estetiska uttryck och att se över estetiska programmets karaktärsämnen.
Skolverket ska även få i uppdrag att när det gäller gymnasiearbetet se över och vid behov föreslå ändringar av de nationella programmens examensmål samt att utforma stöd- och kommentarmaterial om examensarbetet och examensmålen”.
Är du intresserad av remisspromemorian:
”Ökade möjligheter till grundläggande behörighet på yrkesprogram och ett estetiskt
ämne i alla nationella program”,
Snabbsök Musikläraren
musiklyssning lön halvklass lågstadiet implementering forskning läroplan timplan stipendium kör kulturrådet musikhögskola kursplan isme musikhistoria undervisning, klassrum betyg musikläraren projekt ikt nätverk arbetsmiljö debatt sång gymnasiet läromedel möt musiklärare krönika recension undervisning reportage tips internationellt fortbildning noter utbildning estetisk verksamhet kulturskola konferens digitalt politik estetkongress make music matter rapport upphovsrätt musikaffär sångbok upprop förstelärare intervju lgr 22 avtal rytmik logonom anpassad grundskola skolinspektionen musikens dag
Senaste
- Musikläraren nov 24
- Musikläraren mars 24
- Musik för elever med kognitiva funktionsvariationer
- Musikläraren nov 23
- Barytonukulele
- Dags att lira
- Musikoteket Studio
- Dirigering och ensembleledning
- Musikläraren mars 23
- Sim Salli Surrum
- Barnens Sångbok
- Svenska allsånger
- Estetkongress Västerås
- MRs första stipendiat
- Scorecloud Songwriter
- Musikläraren nov 22
- Dags att lira
- Huvud, axlar, knä och tårar
- Jag inser vilken tur jag haft...
- Att skriva sångtexter