Låtlådan - en busig sångsamling

Sångbok för barn i åldrar ca 7-11 år. Med  noter, text och ackord samt inspelningar  på Spotify. Förlag: musikskolan.se
Våren 2019 utlyste musikskolan.se en  låtskrivartävling. Låtlådan är ett resultat av denna. Förlaget hade fått in några  sånger för barn, men insåg att det behövdes mer material för målgruppen och för  att kunna ge ut en bok. Arbetet med tävlingsbidragen blev mycket större än det  kunna ana eftersom det kom in långt fler  bidrag än vad de kunnat hoppas på. Det  gjorde också att själva bokproduktionen  drog ut på tiden, men i augusti 2020 var  boken klar att möta sina sångare. Några  veckor senare lades inspelningar till alla  låtarna upp på streamingsajter, och nu,  berättar förlaget, är det på gång att producera cd-skivor med både fullversioner  och sing-back. Då kan lärare och körledare använda materialet både i undervisning och på konserter.

Boken innehåller 42 nyskrivna sånger, med noter, text och ackord. Bland de 50 -talet upphovspersonerna hittar vi några välkända namn och många helt nya bekantskaper. Här finns sånger för alla möjliga tillfällen. Alla sångerna ligger i tonarter som passar för barn. Sångerna har delats in i tre avdelningar. Den första avdelningen innehåller sånger för samling, kamratskap, vi-känsla och sångglädje. Sista delen av boken innehåller sånger i årstidsordning. Här finns nog en hel del nya decemberfavoriter och sånger som kommer att sjungas av många skolklasser, många läsår framöver. En favorit redan  är den årstidsaktuella Bus eller godis!

I mitten ligger avdelningen ”Blandat låtgodis”. Här finns en del busiga sånger som kanske passar lite yngre barn, men också några kanon/kör-sånger för lite mer tränade barnröster. Boken är rikt illustrerad och trevlig att bläddra i och känns som en modern sångbok för både hem och skola. När det gäller tonarter, omfång och svårighet är detta anpassat för åldersgruppen, utan att för den delen ge avkall på ”musikalisk spänning”. Den tränade pedagogen får i vissa fall avgöra om en enskild sång är för svår för gruppen, men här finns rikligt med härliga sånger att variera med.

Etiketter: recension