Bästa Bandet

Det är med glädje vi läser e-posten från Emma Fäldt som infor 
merar oss att hon skrivit en bok  med fokus på musik och realationer i de tidiga skolåren. Emma   har tidigare givit ut ett tiotal  böcker med varierande fokus. När boken anländer på posten kastar  vi oss över den och konstaterar att Bästa bandets tema rör  sig kring musik, uppträdanden,  vänskaps- relationer, förälskelse   och olika sorters konflikter. Vi  hejdar oss dock efter hälften av  de 128 läsvänliga sidorna och  ringer Elwira Svensson, 14 år,  som med hull och hår accepterar  
erbjudandet att läsa och skriva   några rader om boken. Här kom  mer Elwiras text.... 

”Boken handlar om ett tjejband som kallar sig Candy Cool Girls även om  dom senare i boken tar in en kille i  bandet. Bandet är med i en musik tävling Music Four. Under tävlingens  gång så uppstår det ett killproblem men det löser sig ganska snabbt. Dom  vinner sedan Music Four tävlingen på  skolan och går vidare för att tävla mot  andra skolor. Under den tiden så är  
det ett annat lag, Horses från en annan skola, som är elaka mot dom på  både internet och när dom möts i skolan. Nina i Candy Cool Girls blir lite  triggad av detta och vill göra samma  sak mot dom men de gör hon inte. Hon  nöjer sig med lite kommentarer här  och var om det andra laget. När det är  final så får Candy Cool Girls en dålig  start. Nina kom inte in i tonläget hon  skulle ha varit i på grund av att Horses  hade buat när Candy Cool Girls gick upp på scenen så Nina tänkte på det  istället. Men resten av låten gick väl digt bra. När resultatet kom så var det  Horses som vann. Alla i Candy Cool  Girls blev jättechockade. Men när Horses hade fått blommor så kommer en  man fram till “juryn” och viskar något.  Då avbryter dom tävlingen för en liten  stund, sedan kommer mannen tillbaka  och berättar att Horses är diskvalifice rade.....  
Jag tycker att boken var bra kanske inte  en bok som jag skulle ha läst eftersom  jag gillar mer deckare och spännande  böcker. Det bästa var att man kunde  relatera så mycket till boken och då  kunde man få en bättre bild av boken men även karaktärerna eftersom  dom hade så olika personligheter. Det  som var lite sämre var att det kändes  inte alltid som om dom gick i 4:an på  grund av att dom pratade ibland med  ett grövre språk och gjorde saker som  
jag kanske inte skulle ha gjort när jag  gick i fyran. Det kändes mer som om  dom gick i 5-6:an typ.  
Jag tycker att boken var lättläst men  det var några ord i texten som fick mig  att stanna upp och läsa det igen tex  “tjejerna gick upp på scen”. Jag skulle nog ha skrivit ”tjejerna gick upp på  scenen” men jag är ju ingen författare så man kanske skriver så? Det var  även några/något ord som jag skulle  bytt ut t.ex. ”lågt till svagt”.  Som helhet tycker jag att boken är väldigt bra för barn som går i mellanstadiet.” 

Musikläraren, som nu läst klart boken,  instämmer helt och fullt i vad Elwira skriver. Vi vill dock komplettera med några  exempel på hur författaren Emma Fält  använder specifika musik-termer och som  en ”musikredaktör” kanske skulle ha korrigerat;  
”slå in en takt” - skriv: räkna in takten ”Samirar trummar lågt” - skriv: trummar  svagt, med svag volym Noel går till högtalarna och stänger av  musiken helt - skriv: och stänger av förstärkaren eller PA:t. 
Det finns ytterligare ”musikexempel”  som vi som som musiknördar reagerar på  men välkomnar som helhet boken som en  bladvändare som tar upp musik och estetiska uttryck i ett relevant socialt sammanhang.  

Etiketter: recension