Noten lever

För att travestera Mark Twain (1897) skulle rubriken kunna ha lytt: ”Ryktet om noternas död är betydligt överdrivet.” Musiklärarens redaktör fick en inbjudan att besöka förlaget musikskolan.se i samband med invigningen av deras nya lokaler på Hönö i Öckerö kommun utanför Göteborg.

Invigningen firades med öppet hus den 11 november 2021 och många nyfikna hade hörsammat inbjudan att komma på fika, lyssna till musik och kunna handla noter och tillbehör till specialpris. Kommunens kulturskola fanns på plats med olika grupper. Besökarna underhölls av allt från blockflöjtselever med bara några månaders erfarenhet till en liten blåsensemble. I publiken fanns naturligtvis många stolta föräldrar och andra anhöriga, som minglade mellan hyllorna och sökte sig till fikaborden, tillsammans med uppvaktande företagsgrannar och lokala potentater.

VD Pia Åhlund berättar att förlaget tidigare flyttat några gånger inom samma hus, men att de nu hittat lokaler där det på ett trevligt och praktiskt sätt går att välkomna besökare och kunder, samtidigt som det finns möjlighet att få bra logistik i arbetet med inkommande och utgående gods.
– Noter är tungt, så att slippa bära allt kartongvis är underbart! Dessutom kan vi nu välkomna alla som vill titta och bläddra. Vi planerar också för digitala visningar, för det är ju något pandemin lärt oss; att vi inte alltid måste resa för att mötas”, säger Pia.

Jag ställer frågan om inte noter är en utdöende vara men får det något överraskanse svaret att branschen i sig visserligen är ganska liten, men att många kunder har ett stort intresse för noterad musik i alla genrer.
– Vi strävar hela tiden efter att utöka sortimentet och att ha det mesta i lager eller med korta leveranstider. Dessutom kan ju kunden alltid returnera noter som inte motsvarar det man förväntat sig. Vi finns ju både i verkligheten, i mejl och på telefon, så det går enkelt att ta kontakt med oss om det uppstår frågor eller problem.”

Vi pratar också om kopiering och vilka problem eller möjligheter den kan orsaka för förlag och musikanter. Pia berättar att detta är en mycket viktig och angelägen fråga, inte bara för enstaka nothandlare, utan för alla förlag. Intresseorganisationen Musikförläggarna har detta högt på agendan för att se över såväl rapportering av kopiering som möjligheter att på ett enklare sätt söka publiceringstillstånd för grafisk reproduktion.
– Idag kan det vara svårt att på ett lagligt sätt publicera eller arrangera skyddad musik, samtidigt som det är viktigt att upphovspersoner får den ersättning de har rätt till. Men visst hoppas vi på att människor är ärliga och inte kopierar olagligt. Och allt som finns på internet är inte korrekt eller ens lagligt. Pia ser lite bekymrad ut men lyser snabbt upp och avslutar vårt samtal med:
– Men framfor allt så tycker vi här på musikskolan.se att noter är kul!”