Stadieindelade timplaner
Regeringen beslutade den 30 november 2017 om förändringar i en stadieindelad timplan för grundskolan. Ändringen träder
i kraft den 1 juli 2018. Beslutet innebär också att benämningarna låg-, mellan- och högstadium införs i skollagen för årskurserna 1-3, 4-6 och 7-9
För musikämnets del kommer de 230 timmarna att fördelas enligt följande:
Lågstadiet 70 timmar
Mellanstadiet 80 timmar
Högstadiet 80 timmar
Med lite matematiska övningar konstaterar vi att vad gäller högstadiet så är 80
timmar 4800 minuter. Högstadiet består av tre årskurser. Varje årskurs får såldes
1600 minuter. Skolåret består av 35 veckor. Ergo: eleverna kan på högstadiet i varje årskurs få 45,7 minuter (1600 minuter delat med 35).
Enligt uppgift är ovanstående enbart en rekommendation och således inte lag.
Detta innebär vad vi förstår att kommunerna fortsatt kan hantera fördelningen
av timmar rätt styvmoderligt. En konsekvens av att den garanterade undervisningstiden regleras stramare kan bli att möjligheten för elever att deltagai instrumentalundervisning på skoltid anordnad av kommunal musikskola minskar eller försvinner helt.
Rätt undervisningstid?
Har du koll på om eleverna får rätt antal undervisningstimmar i musik? I grundskolan
skall enligt Skollagen varje elev ha 230 timmar i musik.
Enligt Skolverket, som undersökt hur mycket tid skolor planerar för varje ämne i relation till det antal timmar som elever garanteras så hade musikämnet 2,2 % mer undervisningstid(!) och slöjd precis 330 timmar. Statistiken baserar sig på uppgifter som skolorna lämnat (2015).
Fråga din rektor hur många timmar eleverna får under sin grundskoletid. Hen har troligen inte ett tydligt svar så frågan kan orsaka viss förstämning kanske, men är mer än väl berättigad.
Hör av dig till Musiklärarnas Riksförening om antalet timmar avviker alltför mycket från timplanen eller om du får ett ”otydligt ” svar. Vi lovar att ta kontakt med din skolledning.
Vi skulle uppskatta att även du som är gymnasielärare och undervisar i en musikrelaterad kurs höra av dig om antalet stipulerade timmar avviker alltför mycket i förhållande till kurspoängen
Snabbsök Verksamhet
npf lgr11 skrivelse, lärarlönelyftet skolforum media internationellt behörighet halvklass lgr 22 1-5 remiss fortbildning digitalisering läroplan skolverket timplan undervisning upprop estetisk verksamhet gymnasium arbetsmiljö skrivelse årsmöte debatt mr i media tinnitus regeringen utbildning enkät styrelsen undersökning läromedel kursplan isme skolinspektionen stipendium grundskola lr rapport tips läroplan. kunskapskrav kulturskola lön
Senaste
- Läromedel
- Musiklärare möts
- Årsmöte 2024
- MRs Fortbildning nr 3
- MRs Stipendiat nr 2
- Lärarna skriker efter hjälp
- Replik till Susanne Nyström
- Digital Fortbildning - NPF
- Årsmötet 2023
- Digital fortbildning
- Basutrustningslistor
- MRs stipendium
- På gång - december 22
- Möte med Skolverket
- MRs första stipendiat
- Angående den reviderade timplanen
- GDPR och digitala Verktyg
- Årsmötet 2022
- Tillgången av digitala verktyg måste stärkas
- Den nya timplanen och elevens val
- GDPR
- MRs frågor till Skolverket och undervisningsrådet i musik
- Utredning om stärkta skolbibliotek och läromedel är klar
- Tillsammans är vi starkare
- Sverige sjunger
- Årsmötet 2021
- Remiss - Timplaneförslag
- Utredning om stärkta skolbibliotek och läromedel
- Timplaneenkät
- Covid 19