Brev till musikhögskolor
Brev till Sveriges Musikhögskolor från Styrelsen, Musiklärarnas Riksförening 19-09-21
Vi ser ett växande problem i att musiklärarutbildningarna i Sverige profilerar sig mer och mer mot gymnasiet och kulturskolan när det är i grundskolan tjänsterna finns. Vi har via våra medlemmar, andra musiklärare och musiklärarstudenter fått till oss att många delar denna oro med oss.
Vi kan inte nog understryka den skillnad som uppdraget innebär beroende på vilken skolform man undervisar i. VFU på grundskolan och anpassad metodik är av största vikt för att behovet på arbetsmarknaden ska speglas i de utbildningar som erbjuds.
Ämneskompetensen på grundskolorna anser vi blir kraftigt lidande av de utbildnings-upplägg som just nu råder. Malmö undantaget, som fortfarande har både metodik och VFU riktat direkt mot grundskolan.
Då de allra flesta elever i den svenska skolan idag endast har ämnet musik i grundskolan är kompetensen hos läraren här av största vikt.
Hur tänker ni kring dessa frågor? Vilket ansvar har ni som institution att utbilda efter de behov som finns? Hur jobbar ni för att påverka beslutande organ i nästa led för att få de förutsättningar ni behöver för att täcka upp arbetsmarknadens behov?
Med hopp om snabbt svar.
Kristina Stenborg
Ordförande, Musiklärarnas Riksförening
Snabbsök Verksamhet
skolforum media lön kulturskola skrivelse, lärarlönelyftet lr grundskola behörighet lgr 22 stipendium digitalisering kursplan undersökning läroplan läromedel enkät undervisning upprop estetisk verksamhet mr i media årsmöte arbetsmiljö skrivelse gymnasium debatt tinnitus timplan regeringen utbildning skolverket fortbildning remiss styrelsen 1-5 isme skolinspektionen halvklass internationellt tips läroplan. kunskapskrav gdpr lgr11 npf rapport
Senaste
- MRs stipendium
- Läromedel
- Musiklärare möts
- Utbildningskedjan är bruten
- Om läromedel
- Aldrig tyst
- Arbetsmiljöverkets riktlinjer
- Timplan - Har du koll?
- Årsmöte 2024
- MRs första stipendiat
- Svar - GDPR och digitala verktyg
- MRs Fortbildning nr 3
- MRs Stipendiat nr 2
- Lärarna skriker efter hjälp
- Replik till Susanne Nyström
- Digital Fortbildning - NPF
- Årsmötet 2023
- Digital fortbildning
- Basutrustningslistor
- På gång - december 22
- Möte med Skolverket
- MRs första stipendiat
- Angående den reviderade timplanen
- GDPR och digitala Verktyg
- Årsmötet 2022
- Tillgången av digitala verktyg måste stärkas
- Den nya timplanen och elevens val
- GDPR
- MRs frågor till Skolverket och undervisningsrådet i musik
- Utredning om stärkta skolbibliotek och läromedel är klar