Nätet - framtidens notspridning?

Notfabriken slog vid årsskiftet ihop sigmed Notpoolen, Sveriges enda internetsajt för singelnoter. Medan de billigaste utgåvorna inte lönar sig att sälja i en nothandel kan Internet erbjuda alternativ. Notpoolen, som numera ägs av Notfabriken, får varje dag ett 30-tal nya kunder. De är nu uppe i 30000 kunder.

På notpoolen. com säljs noter styckvis, singelnoter digitalt. Man betalar för sin not, laddar ner den och skriver ut den på skrivare. Detta är ett sätt att få liv i en marknad som mer eller mindre varit död, säger Peter Lindqvist, VD för musikförlaget Notfabriken. I höst öppnas en ny notportal för nästan alla förlag.
Den blir framför allt en plats för den kommersiella musiken.

En av fördelana med digital distribution är att man inte behöver hålla något laget. Vi slipper lagerkostnaderna och butikshyran. Och det är därför vi kan hålla lite lägre priser. Att ladda ner en
not kostar till ungefär 35 kronor.

Den smala musiken då? Underlättar nedladdning spridning av den udda musiken
och för upphovsmännen överlag?

Musikläraren menar att utvecklingen mot en digitalisering av såväl produktion som spridning av musik är oundviklig. Vi välkomnar att musikutövare i sommmarstugor långt in i landet bortom allfartsvägarna kan ladda ner alla tänkabara noter.

Etiketter: noter